Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  خواص بابا آدم خواص بابا آدم

گل و گیاه ظرافت

آموزش كاشت و پرورش بابا آدم

ريشه گياه دراز دوكي شكل و مانند هويج به ضخامت انگشت دست بوده و داراي مقدار زيادي كربنات پتاسيم و نيترات پتاسيم است. پوست ريشه بابا آدم قهوه‌اي، مغز آن سفيد و طعم آن كمي شيرين است ولي بوي تهوع‌آوري دارد. ساقه آن كه شبيه پوست مار است پوشيده از كرك‌هاي خشن و زبر است. برگ‌هاي آن بسيار بزرگ و پهن به حالت افتاده بر روي ساقه قرار دارد. رنگ برگ‌ها در قسمت چسبيده به ساقه سبز كم‌رنگ و هر چه به‌طرف انتهاي برگ نزديك‌تر مي‌شويم تيره‌تر مي‌شود. ميوه آن پس از رسيدن به‌صورت فندقي با ۳ يا ۴ سطح به رنگ زرد حنايي ظاهر مي‌شود. در انتهاي ميوه تارهاي زردرنگي وجود دارد كه در موقع عبور گوسفندان و جانوران به پشم‌هاي آن‌ها مي‌چسبد و موجب پخش تخم اين گياه به مناطق ديگر مي‌شود. بابا آدم در بعضي از نقاط ايران به حالت وحشي مي‌رويد. از ريشه اين گياه استفاده طبي به عمل مي‌آيد پس از خارج كردن ريشه بابا آدم از خاك آن را به‌خوبي شسته و به قطعات كوچك سه سانتيمتري تقسيم كرده و در اثر حرارت خورشيد يا در كوره‌هاي مخصوصي خشك مي‌كنند.

بابا آدم

كاشت گياه بابا آدم

گياه بابا آدم از طريق كاشت بذر بابا آدم رشد مي‌كند. كاشت و پرورش بذر بابا آدم بسيار آسان است و به‌صورت خودرو و بدون كمك انسان نيز در طبيعت رشد مي‌كند. گياه بابا آدم آفتاب كامل را ترجيح مي‌دهد ولي مي‌تواند سايه جزئي را هم تحمل كند. خاكي كه بذر بابا آدم در آن كاشته مي‌شود بايد غني باشد و زهكشي خوبي داشته باشد. يك ويژگي مهم كه خاك بايد داشته باشد اين است كه شل باشد و تا عمق ۱ متر عاري از سنگ و كلوخ‌ها باشد. در اين صورت ريشه بذر بابا آدم رشد طولاني و مستقيمي خواهد داشت. بذر بابا آدم را مي‌توان به‌صورت مستقيم در زمين كاشت. بذر بابا آدم را بعد از گذشت آخرين سرما مي‌كارند. فاصله بين بذر بابا آدم بايد ۸ سانتي‌متر باشد و فاصله بين رديف‌هاي كاشت بذر بابا آدم را بايد ۶۰ سانتي‌متر در نظر گرفت. عمق كاشت بذر بابا آدم ۱ تا ۲ سانتي‌متر است. درصورتي‌كه خاك خشك باشد، بعد از كاشت به‌آرامي به بذر بابا آدم كاشته شده آب بدهيد. خاك را مرطوب نگه‌داريد ولي از خيس شدن آن اجتناب كنيد زيرا درصورتي‌كه خاك خيس شود باعث آسيب ديدن بذر بابا آدم مي‌شود و از جوانه‌زني بذر بابا آدم نيز جلوگيري مي‌كند. بذر بابا آدم به‌سرعت جوانه مي‌زنند. جوانه‌زني در عرض ۴ تا ۷ روز صورت مي‌گيرد.

علف‌هاي هرز را كنترل كنيد به‌خصوص زماني كه نهال‌هاي بابا آدم جوان هستند. خاك را مرطوب نگه‌داريد و هر ماه يك بار به خاك يك كود كلي بدهيد. بذر بابا آدم را مي‌توان ۴ هفته قبل از آخرين سرما در خانه نشا كرد و بعد از گذشت سرما آن‌ها را به خارج از منتقل كرد. ريشه برخي از گياهان بابا آدم مي‌توانند تا ۱۲۰ سانتي‌متر هم رشد كند. حتي ريشه برخي از گونه‌ها مي‌توانند تا ۲/۵ متر هم رشد كنند. گل‌هاي گياه بابا آدم را براي ترويج رشد گياه و ريشه حفظ كنيد.

نكته: هرچه برگ‌هاي گياه كمتر باشند، گياه عملكرد بهتري داشته و بازده آن بالاتر مي‌رود. اگر شما گياه بابا آدم را براي ريشه آن مي‌كاريد، برخي از برگ‌هاي آن را هرس كنيد تا ريشه گياه رشد بهتري داشته باشد.

بابا آدم

نيازها

آبياري: خاك هميشه مرطوب باشد گياه آب‌دوست است ۲ تا ۳ بار آبياري در هفته بسته به دماي اتاق كافي است در موقع خواب گياه در پاييز و زمستان آبياري را كاهش دهيد

رطوبت: بابا آدم به‌شدت رطوبت دوست مي‌باشد و غبارپاشي هفتگي براي آن كافي است. اگر رطوبتش كم باشد برگ‌هاي جوان آن مي‌سوزند.

خاك: خاك بازه كشي خوب مثل يك قسمت پيت ماس و يك قسمت پرليت

تغذيه: در طول فصل رشد با كودهاي مايع يا كودهاي گرانول تغذيه كنيد

هرس: فقط ساقه‌ها و برگ‌هاي مريض و مرده گياه را سريعاً و از پايين ساقه هرس كنيد

نور: در واريته هاي مختلف فرق دارد و از سايه تا نور كامل متغير است بيشتر نور غيرمستقيم كنار پنجره را دوست دارد

دما: اين گياه به سرما و يخبندان حساس است و دماي زير ۱۵ درجه به آن آسيب ميزند بين ۱۶ الي ۳۰ درجه مناسب است

تكثير: گياه ساقه كوتاهي دارد ولي مي‌توان با قلمه آن را تكثير كرد ولي بهترين راه تكثير ريزوم در بهار و پاييز

آفات و بيماري‌ها

از بين آفات به كنه تارعنكبوتي حساس است. در مورد بيماري‌ها نيز اگر بافت خاك سنگين باشد و آب را در خود نگه دارد يا آبياري بيش از اندازه انجام شود به‌طوري‌كه خاك غرقاب شود، پوسيدگي ريشه شيوع مي‌يابد درنتيجه گياه از بين خواهد رفت.

بابا آدم

برداشت

برداشت محصول يعني خارج كردن ريشه گياه از زمين معمولاً هنگامي صورت مي‌گيرد كه گياه ۱۸ ماهه باشد. براي اين كار در بهار قبل از ظاهر شدن دستگاه زاياي گياه، ريشه‌ها را از زمين خارج مي‌كنند زيرا اگر اين عمل به تأخير افتد ريشه سخت مي‌شود. خارج كردن ريشه‌ها از زمين به‌وسيله چنگال‌هاي فلزي قوي كه بتوانند در عمق نسبتاً زياد فرو رود بايد در نهايت دقت صورت گيرد تا ريشه‌ها به وضع سالم از زمين كنده شوند. پس از خارج نمودن ريشه‌ها از زمين نيز بايد آن‌ها را مدتي به حال خود گذاشت تا گل مرطوب اطراف ريشه كه بدان چسبيده است خشك گرديده به سهولت از آن جدا شود. پس از انجام اين كار قسمت هوائي گياه را قطع مي‌كنند و ريشه‌ها را پس از شستن به‌صورت قطعات كوچك درآورده در معرض گرماي خورشيد قرار مي‌دهند و يا به‌وسيله دستگاه خشك‌كن مخصوص ريشه گياه را خشك مي‌كنند. در صورت استفاده از برگ‌هاي گياه چيدن برگ‌ها بايد موقعي انجام گيرد كه گياه را جهت استفاده از ريشه آن از زمين خارج مي‌كنند.

براي خريد بذر بابا آدم و ساير گياهان دارويي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/5/6 ساعت: ۰۰ توسط:zerafatcom :